کد مطلب:51697
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
در دين اسلام، تأكيد شده است كه بين زن و مرد تفاوتي نيست، پس چرا ديه مرد دو برابر ديه زن است؟
دوست عزيز، اين مسئله كه «در اسلام تفاوتي بين زن و مرد نيست» مربوط به رعايت تقويَ و رسيدگي به كمالاتمعنوي و سير اليالله است؛ كه هر كدام از زن و مرد ميتوانند در راه معرفت و ... بندگي خداي متعال قدم بگذارند ومدارج عالي انساني را طي كنند.
ولي اين هرگز به اين معنا نيست كه از لحاظ مادي و ساير حقوق اجتماعي هيچ تفاوتي بين زن و مرد نباشد. بلكههمانگونه كه در خلقت ظاهري با هم تفاوت دارند، در برخي از حقوق و قوانين هم با يكديگر تفاوت دارند.
پس اصل اين ادعا كه «بين زن و مرد فرقي نيست» در حقيقت يك سكّه دو رو است كه يك روي آن صحيح و منطقي ويك روي ديگر آن تبليغاتي و شعاري است.
و اما درباره تفاوتهايي كه در احكام وجود دارد (مانند: ديه، ارث و...) بايد گفت واقعيت اين است كه اين ديه پولانسانيت يك انسان نيست كه بگويند:«اعتبار انساني يك زن نصف اعتبار انساني يك مرد است» ؛ بلكه اين دو برابر بودنديه به خاطر جبران خسارتي است كه با از بين رفتن مرد، متوجه خانواده او ميشود.
توضيح اينكه: مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادي هستند و مخارج خانواده را متحمّل ميشود و با فعاليتهاياقتصادي خود چرخ زندگي خانواده را به گردش در ميآورند. بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظراقتصادي و جنبههاي مالي بر كسي پوشيده نيست، كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بيدليلي به بازماندگانمرد مقتول و فرزندان بيگناه او وارد ميشود. لذا اسلام با قانون «دو برابر قرار دادن ديه مرد» رعايت حقوق همه افراد راكرده و از اين خلا اقتصادي و ضربه نابخشودني كه به يك خانواده ميخورد، جلوگيري نموده است.
پس نتيجه اينكه اين مطلب نه تنها لطمهاي به حقوق زن وارد نميكند، بلكه عين اجراي عدالت و در نظر گرفتن حقوقوي ميباشد. زيرا ديه مرد را همسر و خانواده او دريافت ميدارد.
اكنون شما قضاوت كنيد آيا دو برابر بودن ديه مرد، به نفع زن نيست!
در پايان به شما خواهر بزرگوار توصيه ميكنيم، براي فهم كامل مطالب و حل شبهات به دو كتاب ارزشمند،
«نظام حقوق زن در اسلام» اثر شهيد مطهري (سه) و «زن در آيينه جمال و جلال» اثر استاد بزرگوار
آيتالله جوادي آملي ـ حفظهالله تعالي ـ مراجعه نماييد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.